Utrecht, 30 oktober 2025 – Een meerderheid van de Utrechters is bereid om extra te betalen voor vlees, mits de opbrengsten ten goede komen aan dierenwelzijn, het milieu en het inkomen van boeren. Uit een recente peiling van MarketResponse in opdracht van de TAPP Coalitie blijkt dat 66% van de inwoners van Utrecht bereid is om minimaal 1 euro extra per kilo vlees te betalen. Dat is hoger dan het landelijke gemiddelde van 63%. De steun voor zo’n ‘eerlijke vleesprijsheffing’ is in de provincie Utrecht een van de hoogste in Nederland, na Drenthe (74%) en Noord-Holland (73%).

Steun neemt toe ondanks hogere voedselprijzen

De bereidheid om bij te dragen aan een heffing van minimaal 10 eurocent per 100 gram vlees is de afgelopen twee jaar gestegen. In 2023 lag dit percentage nog op 59%, volgens een eerdere peiling van Ipsos. Ondanks de stijgende voedselprijzen – zoals gemeld door de NOS, met een prijsstijging van 5% voor varkens- en kippenvlees en 34% voor rundvlees – blijft de steun groeien. Respondenten geven aan dat de opbrengsten (ruim 600 miljoen euro per jaar) moeten worden gebruikt om boeren te belonen die investeren in duurzamere praktijken op het gebied van dierenwelzijn, stikstofreductie, klimaat en natuur.

Jeroom Remmers, directeur van de TAPP Coalitie, reageert enthousiast: “Een meerderheid van de Nederlanders steunt dieren, boeren, ons milieu en een realistische balans tussen deze gevoelige thema’s. Ze zijn bereid om écht bij te dragen, mits het geld direct naar deze goede doelen gaat. Politici lijken te onderschatten hoe graag de meerderheid van de Nederlanders actief wil meewerken aan goede maatschappelijke initiatieven. Deze peiling toont aan dat Nederland 600 miljoen euro per jaar voor veehouders in het volgende regeerakkoord wil, gericht op milieu en dierenwelzijn, via de 1 euro per kg vleesconsumptiebelasting.”

In Utrecht lijkt de solidariteit met boeren groot, mogelijk door de zichtbare aanwezigheid van grazende koeien in de provincie. Ook het draagvlak voor dierenwelzijn en agrarisch natuurbeheer is hier sterk, evenals de wens om milieu- en klimaatproblemen aan te pakken.

Provinciale verschillen en politieke steun

De peiling toont duidelijke verschillen per provincie. In Utrecht is de steun met 66% bovengemiddeld, terwijl provincies als Limburg (49%) en Zeeland (49%) lager scoren. Landelijk is 48% zelfs bereid om tot 3 euro extra per kilo te betalen, onder dezelfde voorwaarden.

De bereidheid bestaat aan beide kanten van het politieke spectrum. Onder centrumrechtse partijen steunt 64% van de CDA-kiezers en 70% van de VVD-kiezers de heffing. Ook bij BBB (59%), PVV (52%) en JA21 (52%) is er een meerderheid. Links van het centrum is de steun nog hoger: 79% bij GroenLinks-PvdA, 76% bij D66 en 69% bij de Partij voor de Dieren.

Jongeren (Generatie Z) zijn het meest bereidwillig (82%), maar ook ouderen en lagere inkomensgroepen steunen het plan in meerderheid. De peiling is gebaseerd op een representatieve steekproef van 1.009 Nederlanders.

Extra maatregelen voor gezonde voeding

Naast de vleesheffing steunt 52% van de respondenten een verhoging van de btw op vlees en zuivel naar 21%, mits de btw op groente en fruit naar 0% gaat. Dit zou boodschappen overall iets goedkoper maken. Maar liefst 86% vindt dat de overheid actief moet ingrijpen voor gezondere voeding, zoals subsidies voor goedkopere groente en fruit of een ‘hah’-boodschappenkaart voor gezonde producten.

Over de TAPP Coalitie

De TAPP Coalitie (True Animal Protein Price) is een Nederlandse alliantie van 80 organisaties, waaronder boeren, wetenschappers, consumentenorganisaties en voedselbedrijven. De coalitie pleit voor een eerlijke prijs voor vlees en zuivel, waarbij maatschappelijke kosten voor milieu en dierenwelzijn in de prijs worden verwerkt. Meer informatie: www.tappcoalitie.nl.

Voor meer details over de peiling, inclusief provinciale verschillen, kun je de volledige vragenlijst en resultaten hier vinden.

Heb jij ervaring met stijgende vleesprijzen of ideeën over duurzame landbouw? Deel je mening in de comments!

Bron: Persbericht TAPP Coalitie, MarketResponse-peiling september 2025.