wordt-overwogen-dat-de-californische-overheid-olieraffinaderijen-overneemt-ja-dat-is-het

Wordt overwogen dat de Californische overheid olieraffinaderijen overneemt? Ja, dat is het

In de wereld van olieproductie en raffinage zijn Rusland, China, Venezuela, en Iran enkele van de vele landen waar benzine wordt vervaardigd in door de staat gerunde raffinaderijen. Zou Californië de volgende op de lijst kunnen zijn?

Het lijkt erop dat Californische beleidsmakers serieus overwegen om één of meer olieraffinaderijen over te nemen, als onderdeel van een reeks opties die zijn voorgesteld door de California Energy Commission. Dit om ervoor te zorgen dat er een constante voorraad gas is, aangezien oliebedrijven zich terugtrekken uit de raffinagebusiness in de staat. Skip York, hoofdstrateeg energie bij adviesbureau Turner Mason & Co., merkte op dat de staat erkent dat ze op weg zijn naar meer raffinagesluitingen. Het risico voor consumenten en de economie van de staat is dat de benzinevoorraad sneller verdwijnt dan de vraag van consumenten, met als gevolg brandstoftekorten, hogere prijzen en ernstige logistieke uitdagingen.

De afname van de vraag naar benzine in Californië gebeurt langzaam om twee redenen: efficiëntere benzinemotoren en het toenemende aantal elektrische voertuigen op de weg. Volgens de Union of Concerned Scientists piekte het benzineverbruik in Californië in 2005 en daalde het met 15% tot 2023. Elektrische voertuigen, waaronder plug-in hybrides, vertegenwoordigen nu ongeveer 25% van de jaarlijkse verkoop van nieuwe auto’s. Volgens de staatsopdracht zullen vanaf modeljaar 2035 geen nieuwe benzineauto’s en lichte vrachtwagens meer worden verkocht.

De afname van de vraag veroorzaakt fundamentele strategische verschuivingen onder de belangrijkste olieraffinaderijen van de staat: Chevron, Marathon, Phillips 66, PBF Energy en Valero. Twee Californische raffinaderijen zijn al gestopt met het produceren van benzine om biodieselbrandstof te maken voor gebruik in zware vrachtwagens, een schonere brandstofalternatief dat geniet van royale staatsubsidies. Zorgwekkender is dat het raffinaderijcomplex van Phillips 66 in Wilmington, net buiten Los Angeles, van plan is om tegen het einde van het jaar voorgoed te sluiten.

Dat laat acht grote raffinaderijen in Californië over die in staat zijn om benzine te produceren. De sluiting van een van deze raffinaderijen zou ernstige benzinevoorraden veroorzaken, zeggen analisten uit de industrie. Maar zowel Chevron als Valero overwegen permanente raffinagesluitingen. Het is onbekend hoeveel raffinaderijen zullen sluiten, en hoe snel, en hoe dat de vraag en het aanbod zal beïnvloeden.

Dit plaatst de staat in een moeilijke positie, volgens York. “Zelfs als je perfecte vooruitzichten had, zou het moeilijk zijn om het juiste moment te bepalen.” Een staatsraffinaderijovername lijkt een radicaal idee, maar het feit dat het wordt overwogen, toont de ernst van het aanbodprobleem aan.

Uitdagingen met een staatsgerunde raffinaderij

Het idee van een staatsgerunde raffinaderij brengt echter vele uitdagingen met zich mee, zoals de hoge kosten voor aankoop en exploitatie, de geschoolde arbeid en expertise die nodig is om raffinaderijactiviteiten te beheren, en hoe de raffinaderij in de transitie van de staat naar petroleumbrandstoffen zal passen. Het is een zeer complexe en moeilijke bedrijfsvoering, volgens de Western States Petroleum Assn. lobbygroep.

James Gallagher, de leider van de Republikeinse Vergadering uit Yuba City, vindt dat Californië niet snel genoeg handelt om mogelijke benzinetekorten aan te pakken. Hij zegt dat de staat zich in de richting van prijscontroles en de overheidscontrole van industrieën beweegt, wat in de geschiedenis van de wereld nooit erg goed heeft gewerkt.

Brian Jones, de minderheidsleider van de Senaat (R-Santee), is het daarmee eens en zegt dat de staat geen zaken zou moeten doen in de olie-raffinage-industrie. Hun democratische tegenhangers, Robert Rivas (D-Hollister) en Mike McGuire (D-Sonoma), wilden niet worden geïnterviewd.

Met de dreiging van verdere raffinagesluitingen in de komende jaren in het vooruitzicht, neemt de spanning toe. Valero Chief Executive Lane Riggs gaf aan dat alle opties op tafel liggen voor het bedrijf, vanwege de druk van de Californische regelgeving. Chevron heeft zelfs overwogen om de productie in een van beide raffinaderijen in Californië stop te zetten en heeft zijn hoofdkantoor verplaatst naar Texas vanwege recente Californische beleidsmaatregelen die het bedrijf onder druk zetten.

De kwestie van benzinevoorraden in Californië is urgent en complex, met vele opties en uitdagingen die moeten worden overwogen. De staat staat voor een unieke uitdaging in het beheer van zijn benzineaanbod, en de beslissingen die nu worden genomen zullen grote gevolgen hebben voor de toekomst van de staat en haar inwoners.